Dag 9: Downtown Toronto

18 augustus 2018 - Niagara Falls, Canada

Het is droog! Da’s mooi meegenomen op de vroege ochtend. De biologische klok staat blijkbaar op 06.45 uur, dus da’s mooi. En toch rijden we pas rond half 10 van Lake Avenue Park. We hebben nog een kleine ‘situation’ met de afvoer van de camper, maar dat wordt professioneel opgelost. Even uitchecken bij de niet al te vriendelijke eigenaresse, blijkbaar druk met andere zaken, en dan zetten we koers naar het westen. Eerst richting de 401 West highway, maar onderweg kopen we een handmade vogelhuisje voor onze vrienden Rob & Janie in de VS, waar we volgende week enkele nachten verblijven. Ook nog even halt houden bij een uitgebreide rommelwinkel iets verderop, waar we een paar kentekenplaten aanschaffen voor de dartbar van Henk bij ons in de straat en een schroevendraaier om de tafel te repareren in de camper. Ding raakt gisteren los tijdens een noodstop op de snelweg. Ook weer gefixt, dus nu op naar de volgende stop: Toronto staat vandaag op het menu. Dat duurt overigens nog wel zo’n 2,5 uur, niet in het minst vanwege de drukte in deze snelgroeiende miljoenenstad. Toronto is op dit moment ‘hot’, want een uitstekend alternatief voor Silicon Valley, waar men kampt met de strenge immigratieregels van de Trump-regering. De Canadezen zetten de grenzen min of meer wijd open, waardoor ook de grote Amerikaanse techbedrijven als Google en Microsoft zich hier vestigen.

Onderweg nog even tanken, want de RV lust heel graag heel veel loodvrije benzine. We maken er direct een lunchstop van bij een van de uitstekende Canadese wegrestaurants (met meerdere ketens). Daarna rap door naar de metropool, waar we de RV niet naar hartje stad kunnen rijden, maar enig zoeken op internet leverde de tip op om te parkeren bij Yorkdale Mall, een enorm winkelcentrum ten noorden van het centrum van de stad. Daar parkeren we de RV op een stuk of 5 reguliere parkeerplaatsen en nemen de TTC-trein naar downtown Toronto. Voor C$ 12,50 heen en terug voor 4 personen is niet duur, vinden wij, dus we stappen in en bij halte nummer 14 - Union Station - gaan we eruit. Dit is nabij de CN Tower, een van de hoogste gebouwen van Noord-Amerika. Daaromheen staan onder meer Rogers Centre, thuishonk van o.a. de Toronto Blue Jays, een bekend honkbalteam in de eredivisie van de Noord-Amerikanen. We halen een biertje in The Roundhouse, waar Steam Whistle, een Canadees biermerk, haar bier brouwt. Natuurlijk wel de ongefilterde versie, want dat heeft meer smaak. We lopen nog wat rond en gaan terug richting Yorkdale voor wat inkopen. Daarna nog 1,5 uur om het enorme Lake Ontario te ronden, op weg naar de overnachtingsplek voor vanavond: KOA Niagara Falls. KOA ofwel Kampground Of America heeft een keten aan campings in de VS en Canada. Het is bijzonder druk rond de stad. Onderweg passeren we onder meer het stadje Grimsby, waar onze nicht Harma en neef Chris met hun dochters 2 weken geleden nog verbleven. Daar woont ook een contact van Wubbo, die als professor is verbonden aan de iets verderop gelegen Brock University in St Catherines. Daar heeft Wubbo 2 jaar geleden ook een gastcollege gegeven; leuk om weer in deze contreien te zijn. Rond 19.00 uur arriveren we bij de KOA aan Lundy’s Lane. Voor ons doen mooi op tijd. Het is gezellig druk op de camping. We besluiten om niet uit eten te gaan, maar de BBQ aan te steken, die we van de Duitsers hebben gekregen tijdens het ophalen van de camper. Vlees en worstjes hebben we, evenals Mac ‘n Cheese. Hup, er ook maar bij. Ook gaat de brand letterlijk in het kampvuur. Chef kampvuur Vincent leeft zich uit en fikt alles op wat-ie in z’n handen krijgt. Daarna zoeken we de wasmachines op voor de hoognodige wasbeurt. Het is heerlijk weer en geen last van muggen. Wat willen we nog meer?! Precies, lekker eten aan de tafel buiten en dat doen we ook. Morgenochtend gaan we de watervallen bezoeken en daarna terug de VS in. Trusten maar weer!

1. Lammy:
    19 augustus 2018
    Alle reisverhalen gelezen, prachtig prachtig.. In gedachten reizen wij mee! Wat zijn dit toch geweldige landen om doorheen te reizen. Genieten hoor!