Dag 20: Het begint een echte vakantie te worden

29 augustus 2018 - Willemstad, Curaçao

Dag 20, tjonge, dit wordt serieus. Door het ontspannen leventje in the Caribbean mogen we wel oppassen, dat we deel 1 van deze reis niet vergeten. Gelukkig hebben we de foto’s en de blog nog...

Vandaag staat de duiktrip op het programma. Elyne, Vincent en Wubbo vertrekken rond half 9 en zijn een half uurtje later staan we weer in Boca Sami bij het (tijdelijke?) pand van Wederfoort Diving. Daar worden we hartelijk ontvangen door Patrick en Shay. We beginnen direct met de instructie, waarbij de diverse onderdelen van het duikuitrusting worden uitgelegd en de handsignalen onder water worden geoefend. Na een uur trekken we het vest met duikfles en al aan en lopen naar het strand. Het water voelt ook ’s ochtends vroeg al lekker aan en we verrichten nog wat oefenhandelingen. Het meest belangrijke is om niet in paniek te raken en vooral te blijven ademen - je adem inhouden is funest tijdens het duiken. Daarnaast is het balanceren met de lucht in het duikvest en de eigen longen van belang om te kunnen blijven drijven, of beter: zweven. De oefeningen verlopen soepel en vooral in het geval van Elyne is dat bijzonder, want zij heeft nog niet eerder op deze wijze gedoken. Vincent heeft in het zwembad van Kardinge een lesje gehad en Wubbo heeft jaren geleden een tweetal duiken in het Great Barrier Reef voor de kust van Australie gedaan. Natuurlijk alles onder begeleiding, want zonder brevet is dit niet toegestaan. Patrick neemt ons mee naar de wereld onder water. Wat een prachtig gezicht! Alsof je door een heel groot 360 graden aquarium zwemt. We glijden dieper naar beneden, liggen stil op de bodem, laten elkaar voortdurend weten dat we ’ok’ zijn (niet met de duim omhoog, want dat betekent: ’ik wil omhoog’) en genieten van het uitzicht. We glijden langs koraal en prachtig gekleurde vissen en zwemmen zelfs nog even met een grote schildpad mee. Het leven onder water beweegt zich heel gracieus, het gaat heel vloeiend en het is zo stil. Een adembenemende ervaring, echt. Na bijna een uur keren we terug aan de oppervlakte, spoelen het zoute water van ons en van de duikuitrusting en genieten na van de duiktocht. Onze duikinstructeur is tevreden en wij dus ook. In een woord: Geweldig.

We keren terug naar Bapor Kibra en rusten wat uit van deze ervaring. Daarna naar het strand om te zonnen en te zwemmen. De rest van de dag gebeurt er weinig, behalve een rondje boodschappen bij Vreugdenhil, waar we bij het inpakken door dezelfde jongen als eergisteren worden geholpen. Hij gaat nog naar school en verdient bij door mensen bij het inpakken van de boodschappen en sjouwen naar de auto te helpen. Hij krijgt - evenals zijn collega-inpakhulpen - geen salaris van de supermarkteigenaar, maar moet ‘t hebben van fooien van tevreden klanten. Eergisteren hadden we (weer eens) geen cash op zak, dus krijgt hij vandaag een dubbele portie fooi. Hij is er zichtbaar verguld mee en bedankt ons hartelijk; wij willen hem graag een beetje helpen, want na zijn stage gaat hij hier aan de UNA, de enige universiteit op het eiland,  studeren. Daarna terug naar het appartement, want we hebbenn Chill & Grill gevonden. Sterker nog, we stonden er gisteravond voor, maar herkenden dit niet. Dus vanavond gaan we in de herkansing. Het etablissement zit op ca. 5 minuten lopen aan Mambo Beach, maar zodra we aankomen is het donker. Blijkbaar vanavond gesloten, tja... Dan vanavond maar een andere kiezen: Dat wordt El Grill & Mexican. Ook prima te verteren, naar later blijkt. Groetjes vanaf hiero!