Dag 7: Van de kust naar de bergen - van Maine naar Vermont

16 augustus 2018 - Barre, Vermont, Verenigde Staten

De nacht is prima verlopen: de campinggasten hebben zich uitstekend gedragen. De kampvuren zijn gedoofd, de luide muziek was waarschijnlijk op tijd uit, maar daarover kunnen wij niets zinnigs zeggen, want we waren al in dromenland. De ochtend meldt zich stralend: zonnetje erbij, dus we ontbijten aan de grote bank naast de camper. We vertrekken rond 09.00 uur, want vandaag is de eerste van een aantal lange reisdagen. Dit komt door de ’lus’, die we door Canada maken om Niagara Falls mee te pikken in het reisschema. Dit ligt behoorlijk uit de richting, maar verzoeknummers worden serieus genomen, dus we passen dit gewoon in. De tocht leidt ons naar Portland, Maine, waar we afslaan en de weg omhoog inslaan. De eerste stop wordt gelijk gemaakt, want we stoppen bij Cabela’s, een gigantisch grote outdoowinkel, waar werkelijk alles te vinden is voor het buitenleven. In de winkel hangt bijvoorbeeld een watervliegtuig en er is een heel decor met wilde dieren nagebouwd. Een keur aan jachtgeweren, waar je vanaf je 18e mee mag lopen. Bijzonder: wel een wapen vanaf 18, wel rijden vanaf 16, maar drinken, dat mag pas op je 21e.

We komen na een uurtje rijden aan in Gray, waar we het Maine Wildlife Park bezoeken. Bewust gekozen, zodat we de inheemse dieren kunnen bekijken. Het park wordt gerund door rangers en claimt geen gezonde dieren in gevangenschap te houden - alleen zieke of weesdieren. Het is een leuk park, met bijvoorbeeld poema’s, zwarte beren, elanden (grote beesten!), lynxen, rooofvogels en herten. Geen grote speeltuin, maar een leerzaam park. Daarna door naar het noordwesten, dwars door het White Mountain National Forest, een groot bergachtig gebied, waar ook de hoogste berg van Noord-Oost VS is gelegen, nl. Mount Washington. We klimmen en dalen, klimmen nog verder en genieten van de mooie autoroute. Onderweg maken we wat stops op uitkijkpunten of stoppen langs een rivier, waar je doorheen kunt waden. Qua tijd schiet het niet op, maar de reis maakt dit ruimschoots goed. Ook het weer helpt mee, want de temperatuur blijft zeer aangenaam, ook in het berggebied. Ondertussen komen we van Maine via New Hampshire in de staat Vermont aan. Rond 18.00 uur komen we aan in de plaats Barre. In het nabijgelegen gehucht Graniteville - bekend van de granietverwerkende industrie alhier - draaien we camping Lazy Lions op. We blijven niet lang, want om 19.00 uur beginnen op de ovale racebaan van Thunder Road de autoraces in verschilllende klassen. We weten niet precies wat we ervan moeten verwachten, maar wat een vermakelijke avond! Spannende races, vooral in de zogenaamde Flying Tiger-klasse, waar de auto’s elkaar van de baan tikken en er serieus hard wordt gereden. Na de zoveelste onderbreking gaan we terug naar de camper, die vol in het licht op de parking bij de baan staat. Net voor de meute aankomt, vertrekken wij terug naar de camping. Weer een enerverende dag beleefd!

1. Mam:
    17 augustus 2018
    Top verslag geniet ervan.