Dag 16: The Big Apple

25 augustus 2018 - Brooklyn, Verenigde Staten

Vanochtend ontbijten in de lobby van het motel. Het is zo’n typisch Amerikaans middenklassehotelontbijt (mooi woord voor Scrabble?), want wegwerpborden en- bestek, maar wat ons betreft prima. We rijden verder noordwaarts, want nog 1,5 uur en we zijn in New York City. Of beter: Brooklyn. Brooklyn is in feite een miljoenenstad op zich, want dit stadsdeel telt ruim 2,5 miljoen inwoners. Ooit genaamd Breuckelen, zie hier de link met het vaderland. De wapenspreuk van Brooklyn luidt: "Een draght maeckt maght", waaruit de Nederlandse wortels van deze stad blijken.

De komende 2 nachten verblijven we in appartement Moblat. Dit hebben we geboekt via booking.com en de keuze voor dit appartement werd gevormd door de ligging, de beoordeling en de inrichting. Qua ligging is dit ideaal voor ons, want het ligt halverwege Manhattan en JFK Airport. A.s. maandag moeten we op tijd vertrekken naar het vliegveld en dit appartement ligt dichtbij een aantal metrostations, die ons naar de AirTrain van JFK kunnen brengen. Daarnaast kreeg dit appartement het cijfer 9,2 van andere reizigers. Nu zeggen cijfers niet alles in het leven, maar in dit geval is het wel een duidelijke aanwijzing. Een belangrijke voorwaarde voor ons was bovendien, dat Elyne en Vincent beide een eigen slaapkamer zouden krijgen. Na ruim 14 dagen is een beetje privacy ook wel prettig.

We rijden via de imposante Verrazano Narrows-brug vanaf Staten Island op Manhattan aan en hebben een prachtig uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Daarna openbaart de stad zich voor ons en we naderen de wolkenkrabbers. Het blijft een magnifiek gezicht, dit went nooit! De nieuwe wolkenkrabber op Ground Zero, ter vervanging van de Twin Towers na het drama op 9/11, en de Empire State Building torenen er bovenuit, maar we buigen af naar rechts. Via een wirwar van wegen rijden we Brooklyn in. We draaien Broadway op en zien direct her en der joodse mannen in traditionele kleding, die van de synagogen komen. Het is vandaag sabbath, de joodse rustdag. Daarna rijden we onder de metrolijnen door over deze belangrijke verkeersader door dit stadsdeel en zien een kleurrijke wijk. Een smeltkroes van blank en zwart, latino’s en Aziaten. Veel eettentjes en winkeltjes. Het is heerlijk weer en het is zaterdag, dus veel mensen op straat. We zijn erin geslaagd om te regelen, dat we de bagage alvast mogen afgeven bij het appartement. Er is enkele keren met de (van origine Spaanstalige) eigenaresse Martha overleg geweest hieromtrent. Zij zal er niet zijn tijdens onze aankomst, maar de schoonmaakploeg is aanwezig. Dat klopt allemaal en met de unieke code (wordt bij iedere nieuwe huurder aangepast) komen we het appartement binnen. We blijven niet lang en nemen de auto mee de stad in. Die brengen we naar het verhuurstation van Hertz in hartje Manhattan, nabij de wijk Greenwich. Dat verloopt heel soepel en daarna gaan we te voet op pad. Eerst een heerlijke lunch bij SoHo Park, een restaurant, waar het ontzettend druk is en de prijzen op New Yorker niveau liggen. Dit is niet ons eerste bezoek aan New York, maar Elyne heeft wel een wensenlijstje met bezienswaardigheden. We lopen van Midtown via Chinatown naar downtown. Valt mee, met een kilometer of 2 zijn we op Ground Zero. Het nieuwe icoon One World Trade Center schittert in de zon en we duiken het 9/11 Memorial Museum in, waar een gedetailleerde weergave van de gebeurtenissen voor, op en na de aanslagen op de Twin Towers van het WTC, het Pentagon en het neerstorten van vlucht United 93 nabij Shanksville in Pennsylvania wordt gegeven. De oorspronkelijke funderingen van de Twin Towers staan hierbij centraal.

Daarna lopen we wat rond en na een korte shopstop bij Century21 lopen we via Broadway weer ‘omhoog’ de stad in. Die 6 kilometer is toch verder dan we dachten en we willen niet al te laat terug, dus we kiezen voor de metro. Op Times Square springen we eruit. Nou ja, springen... De vermoeide benen hebben wel wat rust nodig. Op Times Square is het een drukte van jewelste. De avond is inmiddels ingetreden en rondom ons krioelt het van de mensen, veelal toeristen, die zich vergapen aan de straatartiesten en felle neonreclames. Qua lichtintensiteit lijkt het hier op daglicht. We nemen een lichte maaltijd, terwijl de tv in het restaurant meldt dat senator John McCain is overleden. Dit nieuws zal de VS de komende dagen medebepalen. Daarna lopen we terug naar het metrostation op de 40e straat. Vandaar stappen we op de 34e straat van de N-train over naar de M-train, echter die rijdt even niet. We wachten op de F-trein, die ons tot Delancey Street zal brengen. Het is benauwend warm, maar we hebben geen keuze. Vanaf daar gaan we met de J-trein door, maar die heeft een andere route. We stappen in Brooklyn uit en gaan per bus verder naar Gates Street. Vanaf daar is het nog een minuut of 10 lopen. Het is nog bijzonder aangenaam weer en er zijn veel mensen op straat. We halen nog wat te eten en te drinken bij een buurtwinkel en arriveren net voor middernacht bij het appartement op 1164 Madison Street in Brooklyn. Nu kunnen we het appartement even rustig bekijken. De foto’s hebben niet gelogen: trap omhoog, dan een woonkamer met zithoek en open keuken, 3 slaapkamers (waarvan eentje met een Playstation, dus die is gelijk geconfisqueerd door Vincent) en een badkamer. Alles netjes en schoon. Prima keuze, maar nu de benen en voeten rust gunnen...