Dag 14: We take it easy

23 augustus 2018 - Warrenton, Virginia, Verenigde Staten

Een kort verslag, want we besteden wat meer tijd aan praten en minder aan rondreizen. Wel zo prettig, na het drukke schema van de afgelopen 2 weken. Vanochtend voornamelijk besteed aan uitgebreid ontbijten en bijkletsen, en Vincent gaat met de dochters een blokje om om hond Scout uit te laten. Scout moet zijn territorium thuis delen met kat Sweety, maar dat gaat prima. Aan het eind van de ochtend gaan we naar het kleine vliegveld van Fauqier County op zo’n 20 autominuten van het huis. Daar staat het nagelnieuwe vliegtuig, door Robert in de afgelopen 4,5 jaar zelf gebouwd. Afgelopen maandag is de kist direct goedgekeurd door de FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, dus nu kan hij beginnen aan een nieuw hoofdstuk: vliegen. A.s. zaterdag staat de eerste testvlucht gepland, maar Vincent en Elyne nemen alvast plaats in deze tweezitter, uitgerust met de nieuwste cockpittechnologie voor dit soort toestellen. Tijdens de vorige bezoeken hebben we vaker met Rob gevlogen en dat is spectaculair, want de beleving in zo’n klein vliegtuig is heel anders dan in een groot toestel van bijvoorbeeld KLM.

In de middag zijn we naar het stadje Winchester gereden. Dit ligt ook in de staat Virginia, maar iets verder naar het noordwesten, niet ver van het driestatenpunt met de staten Maryland en West-Virginia, wel bekend van de song van John Denver. Beide Virginia’s zijn rond de Amerikaanse burgeroorlog gescheiden, maar een blik op de kaart leert hoe groot deze staat oorspronkelijk is geweest.

Winchester heeft een echte voetgangerszone van ongeveer 4 ‘blocks’. Dat is vrij bijzonder in de VS, terwijl wij Europeanen hier vanzelfsprekend aan zijn gewend. Rare jongens, die Amerikanen... Het voordeel is wel dat we buiten kunnen lunchen, zonder van het lawaai of de uitlaatgassen van die grote Amerikaanse pickup trucks te hoeven ‘genieten’. Rond een uur of 5 in de middag rijden we via Parijs weer terug naar het woonhuis van de Brooks family. ‘s Avonds nog een smakelijke BBQ op hun veranda, zonder stekende beesten. Ook wel lekker!