Dag 11: Van bergen en heuvels

20 augustus 2018 - Hershey, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vandaag zakken we verder af naar beneden in Pennsylvania. Een rustig dagje, want eigenlijk niets bijzonders op het programma. De dames willen graag shoppen en dat kan worden geregeld. Vannacht heeft het geregend en het is wat vochtig buiten, dus na de opfrisbeurt en het ontbijt slingeren we de camper aan om via binnenwegen naar de Susquehanna Mall te reizen. Prachtige route door het glooiende landschap van deze landbouwstaat, met overal boerderijen met de kenmerkende silo’s. Mooie, keurig onderhouden huizen met grote verandas, afgewisseld met oude rommelhokken en trailer parks (=woonwagenkampen). Variatie alom! De mall is een aanfluiting, ten prooi gevalllen aan het toenemende gevaar van leegstand en verpaupering, mede door de groeiende populariteit van online shopping. We rijden direct door en gaan naar Harrisburg, een grotere stad op ruim een uur ten noordwesten van de miljoenenstad Philadelphia.

Bij de Colonial Mall is het iets minder verpauperd, maar erg rustig. Bij Sears, toch een begrip qua Amerikaanse retail, lijkt het of de opheffing al in gang is gezet. Daarna nog naar de outlet, wat ook niet echt een outlet is. Iets meer genuanceerd : er zijn inderdaad merken, die hun overjarige spullen hier proberen te slijten, maar merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein produceren speciaal voor dit soort winkels. Na het stillen van de koopwoede zoeken we de nabijgelegen camping op. Hersheypark Camping Resort is gelegen aan Sweet Street, een toepasselijke naam voor een straat in dit mierzoete dorp. De plaatsnaam Hershey bestond al, voordat Milton Hershey aan het einde van de 19e eeuw met zijn chocoladefabriek begon. Deze ondernemer heeft een gigantische impact op Hershey gehad, zoals we hebben kunnen zien. Daarover morgen meer! De camping is goed opgezet en wij hebben een plekje vooraan, tegenover de shuttlebusstop, die ons gasten naar Hersheypark en Chocolate World zal brengen. Het is nu heerlijk weer, dus wij besluiten om de BBQ weer aan te steken. Hoewel we dicht op de buren staan geparkeerd, kunnen we toch een eigen plekje vinden onder de luifel (prachtding, veel plezier van gehad). De vers gekochte brats  (=braadworsten) zijn heerlijk, evenals de Dutch potato salad en we proberen nog wat andere spullen uit de vriezer - niet even succesvol overigens. Overigens zijn we met z`n 3–en, want kleum Elyne zit alweer binnen, terwijl wij in t-shirt en shorts buiten zitten. Tsja...